BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Respons + Ability =

28 November 2011

NABI ADAM A.S DAN HAWA DI DALAM SYURGA

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...
Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, keluarga dan sahabat baginda...

Assalamualaikum wbt...

Alhamdulillah wa syukurillah... Atas ihsanNya bernafas lagi hari ini... Di tahun hijrah yang baru 1433H! Membawa semangat baru, membuka lembaran baru, buku baru & hati yang sentiasa perlu diperbaharui... Tahun baru ni habis semua nak baru ye... :)

Semoga tahun baru ini juga membawa sinar baru untuk kita... Perbaharuilah niat kita SETIAP HARI, niat mahu menjadi orang yang lebih baik daripada hari - hari yang lepas... Ubahlah perspektif kita daripada negative kepada yang positive... Bilamana kita mencari kebaikan maka kebaikanlah yang akan kita nampak dan akan kita jumpa...

**********************************************************************************

Terus kepada tajuk kita iaitu : Nabi Adam a.s Dan Hawa di Dalam Syurga~

Nabi Adam a.s dan Hawa menikmati kehidupan di syurga dengan penuh kebahagiaan dan kenikmatan. Mereka berdua bebas melakukan apa sahaja kecuali memakan buah dari pokok khuldi. Larangan Allah ini mempunyai maksud yang tersirat dan hanya Allah sahaja yang mengetahuinya.

Namun, Nabi Adam a.s sebagai manusia yang memiliki sifat lupa, mudah sekali diperdaya oleh Iblis. Iblis yang telah bersumpah untuk memperdaya manusia sebelum pengusirannya dari syurga Allah menghasut Hawa agar memujuk Nabi Adam a.s memakan buah tersebut. Iblis mengatakan bahawa memakan buah tersebut, mereka akan kekal di syurga dan akan memiliki segala keistimewaan dan kenikmatan yang ada di dalam syurga buat selama - lamanya.

Sebagai manusia yang lemah, Hawa telah berjaya diperdaya oleh Iblis. Hawa membisikkan kata - kata pujukan agar Nabi Adam. a.s memakan buah khuldi itu dengan alasan bahawa perbuatan itu bukannya satu kejahatan kerana semua yang ada didalam syurga dicipta buat mereka.

Setelah mendengar kata - kata Hawa, Nabi Adam .as berfikir seketika tentang kebenaran kata - kata itu. Akhirnya baginda terpengaruh dengan pujukan Hawa sehingga lupa dengan janji Tuhan;

"Sesungguhnya engkau tidak akan lapar dan tidak pula bertelanjang. Sesungguhnya engkau tidak akan merasa dahaga di dalamnya dan tidak pula kepanasan."

**********************************************************************************

Wahai diri yang bersifat lupa, bodoh, sombong, jahil lagi zalim! Tidakkah kau mengambil iktibar dari kisah - kisah umat yang terdahulu? Bergeraklah mengikut aturan Allah... Nescaya bahagia menantimu 'disana'...

Wa ilal liqo' ma'assalamah~

Assalamualaikum wbt~

0 comments: