BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Respons + Ability =

28 December 2012

Perancangan Permusafiran Rohani~

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Mengasihani...


Selawat dan Salam ke atas junjungan mulia, kekasih dan kesayanganku Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda...



Assalamualaikum wbt...



Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah... wa syukurillah...



Setiap kali memikirkan nikmat yang Allah beri pada diri ini, rasa sebak dan kerdil tapi tidak dapat diterjemahkan dengan air mata... Mengapa ya? Allah... bilakah kali terakhir aku menangis keranaMu?



Ya Allah jangan bekukan air mataku... Aku belum puas menangis kerana dosa - dosaku yang lalu... Belum puas aku menangis atas nikmat yang tidak henti - henti kau beri kepadaku...



Sesungguhnya aku ini hambaMu yang hina, bodoh, sombong, jahil lagi zalim... Maka Kau bimbinglah, tuntunlah hati ini Ya Allah... agar selalu dekat denganMu, berada di jalanMu...


---------------------

Benarlah sekiranya Allah SWT berkehendakkan sesuatu Dia akan berikan kepada siapa yang dikehendakinya... Begitulah ketentuanNya, siapa yang bisa mengatakan TIDAK pada taqdirNya? siapa yang bisa menghalang kehendakNya? siapakah mengabulkan doa kita kalau bukan Dia? siapakah yang lebih memahami diri kita selainNya? Siapakah yang lebih mengetahui perkara itu dan ini baik untuk kita? sedangkan diri kita sendiri pun kita tidak kenal... Oh... tears!!!

Entah kata apa lagi yang harus saya ucapkan selain Alhamdulillah... Seperti lirik kumpulan Du'a "andai ada kata yang lebih baik dari ucapan terima kasih, pastikan ku ucap setulus hati tanda cintaku padaMu..."

Pada tahun lalu (2011) kami dikejutkan dengan berita gembira yang tidak disangka - sangka... 

"Tau tak pak cik ajak mama p umrah" khabar gembira dari kakak via telefon...

Mahu saja ku menangis waktu itu... Terharu, akhirnya mama dapat menjejakkan kaki ke tanah suci Mekah walaupun hanya mengerjakan ibadah umrah. Kami bukanlah dari keluarga yang mampu, biasa - biasa sahaja... Untuk menunaikan umrah langsung tidak termasuk di dalam senarai impian utama kami, dapat menjejakkan kaki sekali untuk menunaikan Haji itu sudah cukup membahagiakan...

Bermula dari situ membuak - buak rasa untuk menjadi tetamu Allah... Disamping mendengar cerita - cerita menarik dari mama sejurus pulang dari Tanah Suci... Tak lekang di mulut mengajak kakak saya menunaikan umrah bersama - sama... Kakak saya yang merupakan agen Etiqa Takaful berhasrat untuk mengerjakan umrah secara percuma di bawah tanggungan Etiqa Takaful tetapi dengan syarat, dia perlu mencapai target yang ditetapkan... 

"Nanti kalau ko capai target p umrah, bawak aku sekali tau" itu lah yang sering saya ulang di telinganya...

Bila sampai waktu yang ditetapkan, kakak saya tidak berjaya mencapai target yang sepatutnya iaitu 110,000 FYCC... Dia hanya mampu mengumpul 105,000 FYCC sahaja, lagi 5000 FYCC (ape ke benda ntah FYCC tu) untuk capai target dan memenangi pakej mengerjakan umrah... Tak pe la tak dapat capai target, lagi pun bukan senang nak dapatkan kes... Maybe next year... ^_^

Sekali lagi, kami dikejutkan dengan berita gembira... Adik mama yang kami panggil Pok Ie (namanya Shafie) mengajak mama untuk mengerjakan umrah buat kali kedua pada akhir bulan 5... How lucky!!! Kali ini semua adik beradik mama ikut p umrah kecuali Pak Long & Pak Cik sbb mungkin mereka ada hal yang lebih penting untuk di uruskan...

Awal tahun hari tu (akhir bulan April kot), kakak saya menghadiri reunion di sekolahnya Sekolah Teknik ERT, Setapak dan terjumpa dengan seorang kawannya yang membuka syarikat pelancongan dan mengendalikan pakej umrah... Sejurus balik dari reunion dia menunjukkan brochure pakej umrah dan mengajak saya mengerjakan umrah pada bulan Julai... Confident je kami mencapai kata sepakat padahal duitnya belum ada lagi... Haha...

Lalu saya terus telefon mama... 
saya : ma, kitorang nak pegi umrah bulan 7...
mama : ha? betul ke? kenapa nak pegi bulan 7? 
saya : kitorang nak pegi bulan pose... nak pose kat sana...
mama : ani, betul ke nak pegi? kalau nak pegi baik pegi dgn mama je bln 5 ni, nnt mama tanya Pok Ie kalau ade 0 lagi.
saya : mama call Pok Ie terus tau, pastu call ani balik...

Di pendekkan cerita, Alhamdulillah masih terdapat 4 kekosongan dalam rombongan tersebut. Esoknya mama faks kan senarai dokumen yang perlu disediakan sebelum berangkat ke tanah suci... Entah dari mana dapat kekuatan hati, lancar sahaja mulut ini mengatakan "YA, NAK PERGI UMRAH". Entah mana datangnya duit untuk membayar pakej umrah, rezeki dari langit agaknya... hehe... REZEKI, JODOH DAN AJAL TERLETAK DITANGAN ALLAH SWT... Sekiranya kita berkehendak walau apa cara sekalipun pasti kita berusaha untuk merealisasikan impian kita dan juga atas keizinanNya... 

Habis duit tabung kami korek... hehe... Rasulullah SAW sanggup berkorban hatta nyawanya sekalipun demi agama Allah SWT... So, kita sebagai umatnya dan hambaNya mengapa berkira - kira untuk berkorban dalam ibadah? Kalau kita cinta Allah SWT dan Rasulullah SAW pasti kita akan melakukan semua perkara yang dicintai oleh kekasih kita kan?

Ke sana ke mari sibuk menguruskan urusan untuk ke Tanah Suci sebab hanya tinggal kurang 1 bulan sahaja sebelum berangkat... Passport, Kelengkapan Ibadah, Suntikan, Pakaian, Borang Melawat Ke Luar Negara (orang gomen wajib isi), kursus, dsb... Dalam sibuk menguruskan segalanya tambahan pula kerja di pejabat yang tak pernah habis, saya lupa untuk mempersiapkan diri dan membelek buku panduan ibadah umrah... Bila mama tanya barulah teringat, kalau tak pandang sepi je buku tu... 

2 minggu sebelum berangkat saya masih tak percaya yang saya bakal ke Tanah Suci... Saya berhasrat untuk merahsiakannya dari pengetahuan beberapa orang sahabat dan rakan terutama di pejabat. Tetapi saya teringat kata - kata pak cik (sebelah ayah) "Kalau kamu bagitahu kawan2 mana tahu, ia penyebab untuk mereka menunaikan umrah... Kamu jugak yang dapat pahala" So, saya menyediakan sebuah buku khas untuk sahabat2 serta rakan menulis doa untuk disampaikan di sana, moga - moga di makbulkan Allah SWT...

Pada tanggal 26 Mei 2012 jam 10 malam saya berangkat ke Mesir menaiki Egypt Air~~~

Egypt Air




 

0 comments: