BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Respons + Ability =

06 September 2011

PENCIPTAAN NABI ADAM A.S

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Selawat dan salam ke atas junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda...

Belum terlambat rasanya untuk saya ucapkan Salam Aidilfitri buat sahabat2 semua... Kullu 'am waantum bikhair... Sekarang ni, orang duk pulun buat puasa 6... Puasa sunat yang setahun sekali kita dapat buat... 
Teruskan sahabat... Teruskan buat amal ibadah sebanyak2nya...

Sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri saya nak mengajak sahabat2 menyingkap kembali sejarah kejadian manusia pertama iaitu Nabi Adam A.S.

********************************************************************************
Allah Taala mencipta segala kejadian di alam ini. Allah Taala Maha Mengetahui segala hakikat kekuasaan penciptaan dan aturan setiap kejadian itu. Ciptaan Allah merangkumi langit yang sangat luas untuk kehidupan semua makhluk.
Allah berfirman kepada para malaikat :

"Sesungguhnya Aku mahu mencipta seorang Khalfah di muka bumi ini"

Pada hakikatnya, para malaikat tidak mengetahui hikmah di sebalik penciptaan manusia. Para malaikat bimbang sekiranya Nabi Adam a.s dan keturunan baginda kelak akan lebih bertaqwa dan taat kepada Allah sehingga nilai ibadah mereka kurang berbanding manusia. Para malaikat mempertikaikan kewujudan manusia yang suka melakukan kejahatan dan kerosakan di muka bumi. Perkara in diajukan kepada Allah melalui firmanNya :

"Mengapa Engkau menjadikan (khalifah) di bumi ini sedangkan mereka adalah orang yang akan melakukan kebinasaan dan menumpahkan darah sedangkan kami sentiasa bertasbih, memuji dan mensucikan Engkau" (Al - Baqarah : 30)

Sesungguhnya Allah sahaja yang mengetahui rahsia disebalik segala ciptaanNya...

"Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang tidak kamu ketahui" (Al - Baqarah : 30)

Setelah mendengar penjelasan Allah, para malaikat meyakini keagungan Allah. Sesungguhnya apa yang ditanyakan itu bukanlah mereka tidak menyetujui penciptaan manusia. Ia juga bukan untuk mencela kekhalifahan Nabi Adam a.s tetapi ia semata - mata untuk menguatkan keyakinan tentang apa yang Allah kehendaki sebagaimana yang telah diwahyukan kepada para malaikat tersebut.

**********************************************************************************

Setakat itu sahaja untuk hari ini... Sebab pagi kian matang, manusia yang normal perlu tidur...

Dimasa yang akan datang, InsyaAllah kita akan menyingkap sejarah ALLAH MENGAJAR NABI ADAM A.S BEBERAPA NAMA dan ALLAH MEMERINTAH PARA MALAIKAT SUJUD KEPADA NABI ADAM A.S


Semoga kita bertemu lagi dialam maya... Ilal Liqo'... Salam'alaik~



0 comments: