BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Respons + Ability =

24 September 2011

ALLAH SWT MENGAJAR NABI ADAM A.S BEBERAPA NAMA

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda...

Assalamualaikum wbt... Salam 1 Aqidah...

Alhamdulillah... Allah masih beri kesempatan pada kita untuk hirup udara dunia, untuk perbaiki amalan, mencuci dosa, buat pahala sebanyak2nyaaa, menyampaikan dakwah, berbakti kepada kedua orang tua dan masyarakat serta berukhuwah... Banyak lagi perkara tersirat yang tidak kita ketahui mengapa Allah hidupkan kita hari ini, esok dan hari seterusnya... Semoga kita sentiasa berada dalam keadaan SEDAR... InsyaAllah...

Terus kepada tajuk utama Allah SWT mengajar Nabi Adam a.s beberapa nama... MENARIK! untuk diketahui, dibaca dan dikongsi... :)

**********************************************************************************

Allah SWT menempatkan Nabi Adam a.s didalam syurga. Allah SWT juga mengajar Nabi Adam a.s nama setiap benda yang terdapat didalam syurga, jenis makhluk ciptaanNya serta hakikat penciptaNya.

Segala ilmu yang diajar oleh Allah SWT secara langsung ini meliputi pelbagai jenis ilmu seperti kemahiran membuat anyaman daun - daun dan menggunakan pancaindera dalam mengenal sesuatu. Kurniaan Allah SWT terhadap Nabi Adam a.s lebih mulia berbanding mereka. Dalam Al-Quran Allah SWT menceritakan kebolehan Nabi Adam a.s melalui firmanNya;

"Ceritakanlah kepadaKu nama - nama benda ini, jika engkau memang benar!" (Surah Al - Baqarah : 31)

Para malaikat tercengang - cengang dan mereka hanya memandang setiap benda tersebut tanpa menjawabnya.

"Maha Suci Engkau Ya Allah! Kami tidak mengetahui melainkan apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami. Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui Lagi Maha Bijaksana!" (Surah Al - Baqarah : 32)

Apabila Allah SWT memeritahkan para malaikat menyebut nama setiap benda tersebut, mereka tidak mengetahuinya berbanding dengan Nabi Adam a.s yang dapat menjawab persoalan tersebut sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah SWT. Keistimewaan Nabi Adam a.s tentang semua benda mengatasi pengetahuan malaikat merupakan dalil bahawa Allah SWT mengangkat kedudukan Nabi Adam a.s sebagai manusia.

Firman Allah SWT :

"Bukankah telah aku katakan kepada kamu bahawa Aku lebih mengetahui perkara yang ghaib di langit dan di bumi dan mengetahui apa yang kamu nyatakan dan apa yang kamu sembunyikan" (Surah Al Baqarah : 33)


**********************************************************************************


Semoga Allah pertemukan kita lagi dilain siaran... InsyaAllah... Ilal Liqo'... Salam'alaik... :)

0 comments: