BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Respons + Ability =

08 October 2011

ALLAH SWT MEMERINTAH PARA MALAIKAT SUJUD KEPADA NABI ADAM A.S

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...
Selawat dan salam buat junjungan mulia NabiMuhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda...

Salam'alaik...

Alhamdulillah Allah beri kesempatan untuk berkongsi dgn sahabat2... Hari dah makin lewat tapi mata ni degil jgk... Sebenarnya dari minggu lepas lagi nak update blog tapi ade je halangan atau boleh dikategorikan sebagai ITU CUMA ALASAN! hehe... Sejak dikurniakan kelebihan rezeki untuk mempunyai laptop baru (wink~wink) sepatutnya saya lebih rajin untuk update blog... kalau facebook tu rajin sangattttttt update status... hehe...

What ever it is, saya tetap rindu untuk update blog saya... Saya nakkkkk sangat cerita pengalaman saya setiap hari, tapi kadang2 apa yang berlaku dalam kehidupan kita sehari - hari sangat kompleks (bukan kompleks beli belah atau kompleks sukan!) untuk diungkapkan dengan kata- kata...  

Terus kita kepada tajuk utama iaitu tentang penciptaan Nabi Adam a.s... Selamat Mengembara!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Allah SWT mengangkat kedudukan Nabi Adam a.s di martabat yang mulia berbanding malaikat. Justeru Allah SWT menyuruh para malaikat agar sujud kepada baginda sebagai satu penghormatan buat baginda.

Sebagai makhluk yang mentaati segala perintah Tuhan, para malaikat segera sujud kepada Nabi Adam a.s apabila mengetahui kedudukan baginda yang begitu mulia disisi Allah SWT.

Namun perintah sujud ini bukan bermaksud untuk menyembah Nabi Adam a.s akan tetapi sebagai tanda ketaatan dan ketundukan kepada perintah Allah SWT dan jugasebagai perakuan bahawa Nabi Adam a.s lebih mulia daripada mereka disisi Allah SWT. Semua malaikat menrut perintah Allah SWT melainkan iblis yang merasakan bahawa dirinya lebih mulia daripada Nabi Adam a.s kerana mereka dicipta daripada api sedangkan NabiAdam a.s dicipta daripada tanah.

Keingkaran tidak mahu sujud kepada Nabi Adam a.s telah meletakkan mereka dalam golongan orang yang takbur dan sombong. Sikap iblis menjadi perumpamaan kepada orang - orang kafir yang melakukan maksiat. Allah SWT berfirman :

"Maka sujudlah semua malaikat kecuali iblis. Dia menyombongkan diri dan dia adalah golongan orang kafir".

(Surah Al Baqarah : 34)

Kemudian Allah SWTbertanya kepada iblis yang bermaksud :

"Apakah yang menghalang engkau untuk sujud kepada apa yang telah Aku ciptakan dengan tanganKu sendiri? Apakah kerana ketakburan engkau atau engkau merasakan bahawa engaku lebih mulia?" Tanya Allah SWT.

"AKu lebih baik daripada Adam itu! Engkaumenciptakan aku daripada api sedangkan Adam Engkau ciptakan daripada Tanah!" jawab iblis.

Nyatalah kesombongan sehingga sanggup menderhakai Allah SWT. Akibatnya, iblis telah diusir dari syurga Allah. Namun iblis memohon kepada Tuhan agaria dipanjangkan umur dan bersumpah untuk menggoda dan memperdaya keturunan Nabi Adam a.s yang lemah iman.

Kisah iblis dan Nabi Adam a.s ini merupakan satu contoh kepada manusia untuk memilih antara kebaikan dan Nabi Adam a.s sebagai kebaikan untuk diikuti oleh manusia.

Tanggungjawab yang diberi oleh Allah SWT kepada Nabi Adam a.s menyedarkan baginda bahawa baginda akan memikul satu amanah besar diatas muka bumi sebagai pemimpin manusia. Baginda tahu bahawa segala ilmu yang diajarkan Allah SWT kepada baginda merupakan persiapan untuk baginda menunaikan amanah tersebut. Nabi Adam a.s dengan penuh ketundukan seorang hamba menerima amanah tersebut. Baginda memuji kebesaran dan keagungan Allah SWT yang berkuasa ke atas setiap yang berlaku.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Semoga bertemu dilain siaran... Ilal Liqo'... Salam'alaik~

0 comments: