BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Respons + Ability =

20 October 2011

MUET!!!

Salam'alaik...


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...
Selawat dan salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW, keluarga dan para sahabat baginda...


Alhamdulillah... Alhamdulillah... Alhamdulillah...


Tanggal 13 Oktober 2011 saya dijadualkan untuk mengambil ujian MUET (speaking je...), maka pada 11 Oktober 2011 abah telah membelikan tiket bus bertarikh 12 Oktober 2011 jam 10.00 pagi (saya minta tolong beli pada pukul 1.00 pm ke atas. Syarat : SINGLE SIT!) 


Disebabkan pada sebelah petang tiada tiket Single Sit maka tanpa mengisi borang cuti saya mewar2kan pada rakan - rakan di ofis bahawa saya bercuti pada 12 Oktober 2011. 


12 OKTOBER 2011


Sebelum berlepas saya sempat ke ofis untuk settle kan perkara - perkara yang perlu disettlekan... Pantang sungguh mereka berjumpa denganku, ada sahaja yang nak ditanyakan... (Konon - konon orang penting dalam ofis, padahal biasa2 je...)


Jam 9.15 pagi  : Abah ambil di ofis... Bismillah... 


Jam 9.30 pagi  : Sampai di Putra Station... Alhamdulillah... Tunggu punya tunggu punya   
                             tunggu... bas tak sampai - sampai... 


Jam 10.15 pagi : Bus sampai... Bismillah...


Sepanjang perjalanan ke Kemaman, buka buku MUET... Belek - belek contoh soalan dan jawapan sampai tertido (banyak tido dari membaca)... :)


Terjaga bila ada call daripada ofis... huh~ (Bateri dah merah...) Selesai je cakap dengan pegawai terbabit saya terus off handphone... PLS DONT DISTURB!

Cadangnya nak turun di Kemaman, tapi sebelum naik bus mama suruh turun dekat Kuantan. Kalau bus tu lalu Kuantan, InsyaAllah~ Pukul 1++ bus masuk bandar Kuantan... Alhamdulillah! Tiba di Terminal Makmur saya bergegas ke surau untuk solat zuhur dan asar (jamak)... After solat call mama dan terus ke Ofis mama yang terletak di Jalan Teluk Sisek... Boleh balik naik kereta... (>_<)

Mama ingat saya bercuti terus sampai hari Ahad, malangnya selepas habis MUET saya harus pulang segera ke KL sbb esoknya (Hari Jumaat) bos ade meeting (rupa2nya dibatalkan last minute... mmm...). 



13 OKTOBER 2011


Jam 6.30 pagi  : "Salam'alaik, Kak Yah dtg awal sket bleh? Mama nak minta tlg hantar kat 
                             depan. 6.45 ke..." Itulah sms yang ku kirim kepada kakak iparku yang 
                             bermurah hati menghantarku ke SMK Chukai a.k.a TECPES. TECPES stand 
                             for? Investigate later~


Jam 7.30 pagi : Sampai di SMK Chukai a.k.a TECPES, meluru ke Pejabat sekolah... 
                          Dalam hati : rindu! Ada bacaan mathurat pagi2 melalui radio sekolah... (@_@)
                         Awat budak - budak ni tengok aku semacam je?)

Bertanyakan tentang lokasi peperiksaan MUET... Atas Library! o0... ok~



Kami ditempatkan di Bilik Kuarantin untuk mendaftar dan pembahagian kumpulan mengikut angka giliran... Ber'chit chat' dengan beberapa orang candidates... Macam - macam background study... Hebat - hebat nampaknya... (o_0)


Ternampak 3 helai contoh soalan dan jawapan... Mungkin ditinggalkan oleh candidates semalam atau pelajar upper six... 


Baca soalan dan jawapan, sepintas lalu... sekali...
Baca lagi... dua kali...
Baca lagi dengan lebih teliti...tiga kali...


Sesi bersembang dan beramah mesra lagi dengan candidates lain... Sedikit perbincangan mengenai tips menjawab dan contoh soalan... Alhamdulillah... (^_^)


Macam - macam perasaan ada... Maklum sahaja, jarang - jarang speaking... Hehe~

Tiba giliran... NURUL AINI IZAATI BT ABD RAHMAN : Candidate A! Fine... (~_~)



Examiner A : Anda diberi masa 2 minit untuk membaca kedua - dua soalan iaitu Task A dan Task B 
                    (Examiner cakap in English) 


Bila tengok soalan... Tak tau nak habaq lagu mana lagi... Nak menangis, sebak, keharuan semua ada... Allah... Allah... Allah... Allahurabbi... Allah sebaik2 penolong, Allah jua yang mempermudahkan segalanya... 


Soalan Speaking MUET pada hari itu ialah 'THE MOST IMPORTANT IN LIFE'. Candidate A perlu elaborate tentang HEALTH~  (Macam tau je aku keje Hospital)


SOALAN PADA HARI TERSEBUT MERUPAKAN SOALAN YANG BARU SAHAJA SAYA BACA SOALAN & JAWAPANNYA SEMASA BERADA DIDALAM KUARANTINE ROOM... (hok saya baca 3 kali tu!)


2 minit kemudian...


Kami diberi lagi 2 minit untuk mencatat idea di kertas... 


2 minit kemudian...


Task A...


Candidate A : Elaborate about Health
Candidate B : Elaborate about Friendship
Candidate C : Elaborate about Education
Candidate D : Elaborate about Family - Candidate D tiada... (>_<)


Examiner A : Ok, candidate A you may start now...


Candidate A : Assalamualaikum wbt and very good morning... first and foremost... i would like to point out that Health is Wealth... bla...bla... bla... bla... bla...


Candidate B : .......................................................


Candidate C : .......................................................


Task B


Kami diberi kebebasan untuk elaborate mana - mana point yang terdapat dalam soalan tersebut iaitu Health, Friendship, Education and Family...


Examiner A : Anyone can start... (Saya terus angkat tangan) syarat untuk memulakan Task B  
                        terlebih dahulu...


Tujuan saya angkat tangan terlebih dahulu adalah kerana, sebelum idea saya hilang atau diperkatakan oleh orang lain baik saya jawab dulu...Saya memilih Family sebagai tajuk kecil yang di bincangkankan... Siap keluar 'apa', 'what we call', what we said'.. Kelakar je... haihhhhhhh...


Tapi segalanya berjalan lancar... Alhamdulillah... Saya puas hati dengan isi yang saya berikan, tetapi  pastinya jawapan tidak 100% saya ikut buku. Kita ada aqal untuk berfikir dengan baik dan waras... Use it!


THE CONCLUSION IS FAMILY THE MOST IMPORTANT IN LIFE~


Lepas habis MUET saya terus call mama... Sangat terharu... Terima kasih Allah... (^_^)


Bus ke KL jam 12.00 Tengahari... Sampai disana mungkin lebih kurang pukul 5 petang...


Tak puas duduk rumah satu malam je... Tak puas nak sembang dengan mama, marah adik dan main dengan Naqib~ hehe... InsyaAllah akan balik lagi nanti...


19 November 2011 sekali lagi MUET Test di SMKC untuk Listening, Reading & Writing!!! Allahuakbar...


Doakan kejayaan saya... Semoga berjumpa lagi... Ilal Liqo'... Salam'alaik~

0 comments: